2013. március 20., szerda

TB ügyintézés

Sokan még mindig nem tudják (sajnos), hogy ha végeztek az iskolában és nincsen munkájuk, akkor maguk után kell fizetni a TB-t, melynek összege idén havi 6660 Ft. Természetesen ha munkába állunk, a munkáltató már újra fizeti utánunk. De a kettő közti időszakra sajnos nekünk kell fizetni. Nem érdemes figyelmen kívül hagyni, mert egyrészt ha észreveszik visszamenőleg kifizettetik az elmaradást, plusz pénzbírságot is kirónak. Másrészt pedig ez alatt az idő alatt bármi történhet, és a kórházi számlák nagyon magasak tudnak lenni.

Mivel engem is érint a dolog, lévén munkanélküli vagyok, leírom, hogy Debrecenben hogy kell ezt intézni.

1. Először is be kell jelentkezni a Munkaügyi Központba, hogy regisztrált munkanélküliként tartsanak számon. Ha előtte dolgoztál minimum egy évig, akkor kapni fogsz munkanélkülit maximum 90 napig. Ebből is levonják a TB-t, így amíg ez jár, addig nem kell külön fizetni. Ha nincs előtte munkaviszony, akkor viszont jön a következő lépés.

2. Ezután a NAVhoz (volt APEH) kell menni, bejelenteni, hogy innentől te fizeted a TB-t. A tanulói jogviszony/munkaviszony megszüntetésének napjára rá kell számolni 45 napot (türelmi idő), és a 46.-tól kell fizetni, illetve bejelentkezni, hogy ezután magunk fizetjük a TB-t. Tipp: Debrecenben megéri interneten időpontot foglalni itt, ugyanis akkor előre engednek, nem kell várni egy percet sem. Illetve ott ki kell tölteni egy nyomtatványt két példányban, ezt a bejáratnál kell kérni. Az ott lévő úr adja oda a sorszámot is, amivel majd hívni fognak. Ha van elmaradásod, adnak egy csekket, amin rajta vannak az adatok, csak az összeg hiányzik, ezt be kell fizetni, de ezután minden hónapban kiküldik az aktuális csekket a lakcímre.

3. Létezik egy olyan lehetőség, amely segítségével egy évig ingyen TB-hez juthatsz. Ezt az új városházán újabban a Munkaügyi Központban kell igényelni. Meg kell mondani, hogy ezt szeretnénk igénybe venni, az ügyintéző ad egy dokumentumot, amit ki kell tölteni, és két tanúval aláíratni. Ezután csak vissza kell vinni, az ügyintéző ellenőrzi az adatokat, és attól a naptól számítva egy évig ingyen van a TB. Ezt 2-3 héten belül határozatban kiküldik. Ha közben változás történik, azt 15 munkanapon belül be kell jelenteni.

4. Ha megkaptad a levelet a városházától, azt vissza kell vinni a NAV-hoz, bejelenteni, hogy ezután nem te fizeted, hanem az önkormányzat!

Remélem ezzel tudtam segíteni egy kicsit:) Én örültem volna, ha ez le van írva valahol, és nem nekem kell kitalálgatni, hogy hogyan tovább.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése