2013. szeptember 11., szerda

A mosódió

Már egy ideje elkezdtünk zöldülni, ami eddig a szelektív szemétgyűjtést foglalta magában, na meg az odafigyelést a környezetünkre. És közben elkezdtem bőszen olvasgatni ebben a témában. Nos, találtam rengeteg okos, hasznos, költségkímélő dolgot, aminek egy részét idővel (plusz ha a feltételek meglesznek hozzá) én is szeretném hasznosítani. Az első ilyen dolog a mosódió.

A mosódióról

"A mosódió a Sapindus Mukorossi nevű, szappanfafélék családjába tartozó, Indiában őshonos fa termése. Tradícionális ayurvedikus gyógynövény."(http://amosodio.hu/)

Hogyan működik?

"A dió héjában lévő saponin nevű ragacsos anyag vízzel érintkezve kioldódik, enyhén habzani kezd és természetes szappanként kifejti zsíroldó, tisztító hatását."(http://amosodio.hu/)

Mire használható?
Színes vagy fehér mosáshoz, 30-95 C fok között, általános tisztítószer készíthető belőle, alkalmazható samponként, kézmosáshoz, ablaktisztításhoz, és még számos módon felhasználható.
Mosásnál 3-5 db héjat beleteszünk a vászontasakba, bekötjük, és a ruhák közé, a dobba helyezzük. Egy adag 2-3-szor újra használható.

Hol szerezhető be?

Bioboltokban, vagy internetes bioboltokban több fajtája is megtalálható. Kb. 3000Ft/kg az ára, de persze van kisebb kiszerelésekben is. Nagy előnye, hogy sokkal tovább tart, mint az ugyanennyiért vásárolt mosószer. (Heti 2-3 mosással számolva egy kg mosódió héj kb egy évig elegendő - mondják ITT)

Saját tapasztalat

Én egyelőre csak mosáshoz használtam. Szerencsém volt, mert egy közeli bioboltban próbacsomagot is találtam, amiben egy tasaknyi mosódió (egy adag 2-3 mosásra is használható), egy kis vászontasak (amibe kerül a mosódió, mikor a gép dobjába tesszük), és egy kis adag oxy mosóadalék (amit fehér ruhák mosásánál a mosószer helyére kell tölteni) volt. Én vásároltam hozzá egy zacskó mosószódát is.

Első mosásnál nagy bakit követtem el. Előtte elolvastam rengeteg cikket, oldalt, ami ezzel foglalkozik, de sehol nem írták le ezt az ajánlást. Majd miután megtörtént a baj, rátaláltam egyetlen helyre, ahol megemlítették. Bár valószínűleg ez az én figyelmetlenségem miatt történt. Szóval az ajánlás: mielőtt mosószeres mosásról áttérnél mosódiós mosásra, mindenképpen futtass le előtte egy ecetes üres mosást! Én kihagytam, így az első mosás után a gépben maradt letapadt vegyszerek szépen feloldódtak és a ruhákba jutottak, szép szürke foltokat hagyva.

Öblítő sem muszáj mellé, én ecetet használtam (és nem, egyáltalán nem érződik a ruhán az ecetszag), plusz néhány csepp illóolajat, de ez is elhanyagolható.

A második mosás viszont már jól sikerült, tiszták lettek a ruhák, szépek, foltmentesek. Nem mondom, hogy jobban mos, mint a mosószer, de azt se, hogy rosszabbul. Viszont hosszútávon sokkal jobb megoldás.

Fehéret még nem mostam vele, de nemsokára ez is meg fog történni. Ilyenkor ajánlják hogy az adagolóba egy kevés mosószódát is tegyünk a fehérítő hatása miatt.
Előnyök:
  • hosszútávon olcsóbb, gazdaságosabb
  • tisztán tartja a mosógépet is (amire az ecet is résegít, ha öblítőként alkalmazzuk)
  • egészséges, bőrbarát, antiallergén
  • környezetkímélő (teljesen lebomlik)
  • óvja a ruhák színét, nem roncsolja az anyagát
Nem akarok rábeszélni senkit, de szerintem egy próbát megér:)

2 megjegyzés:

  1. Mi már kipróbáltuk a mosódiót - de anyám naponta többször is mos - így ahogy utánna néztünk hol mennyiért lehet beszerezni, kiszámolva kisűlt, hogy sokba lenne. Amúgy egyébként jó puha és enyhén illatos tőle a ruha, és könnyebben vasalható.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. örülök, hogy másnak is pozitív a tapasztalata vele, azóta mostam fehéret is, mosószóda hozzáadásával, és tökéletesen tiszták lettek:)

      Törlés